kjuuti

Home / #johtaminen / Arvot ja kulttuuri syövät strategian alkupalana

Arvot ja kulttuuri syövät strategian alkupalana

     

Miksi yrityksillä on arvot?

Ovatko ne sitä varten, koska muillakin yrityksillä on? Jokuhan tämän kopiointiketjun on aloittanut ja jokin tärkeä ajatus arvojen taustalla on oltava.

Miksi yrityksellä on arvot? #johtaminen Klikkaa ja Twiittaa

Edelleenkin liian monen yrityksen arvoissa kerrotaan epäoleellisia täytesanoja, kuten asiakaslähtöisyys, innovatiivisuus, omistaja-arvon kasvattaminen, yhteisöllisyys ja toisten arvostaminen.

Nämä ovat epäoleellisia siksi, että niillä ei tulisi olla enää mitään yhteyttä arvoihin. Nuo termit ovat pääsylippuja pelikentälle, ei voittavan yrityksen valintoja! Se yritys, joka ei ole innovatiivinen, yhteisöllinen tai muuten vaan ei arvosta toista, todennäköisesti lopettaa toimintansa lähivuosina.

Miksi tällaisia edes esitetään arvoiksi! Sannin sanoin, että mitähän…

arvot_3

Siksi, koska paremmastakaan ei tiedetä. Ollaan hukassa arvojen johtamisen suhteen. Tämän jälkeen ihmetellään, miksi yrityksen harjoitetut arvot ja ilmoitetut arvot näyttävät niin kovin erilaisilta, eikä niillä liieemmin mitään yhtenevyyttä olekaan. Näiden kahden arvoameeban väliin on syntynyt arvokuilu, jonka umpeenkurominen tuntuu mahdottomalle.

 

Paluu todellisuuteen

Peter Druckerin kerrotaan sanoneen, että organisaatiokulttuuri syö strategian aamupalaksi. Minulta kesti vuosia tajuta tämä. Pidin organisaatiokulttuuria ja erityisesti arvoja aivan mitäänsanomattomana hömppänä, jotka löytyvät A4-paperille monistetusta julisteesta kahvihuoneen seinällä.
Kunnes tajusin, että hyvä työpaikka ja työhyvinvointi eivät ole menestyksen seurauksia vaan sen edellytyksiä. Arvot ja kulttuuri ovat kaikki kaikessa. Ne ovat ainoat asiat, jotka erottavat menestyvän yrityksen huonommasta.

Arvot ja yrityskulttuuri ovat ainoat asiat, jotka erottavat menestyvän yrityksen kuolevasta. Klikkaa ja Twiittaa

Huomasin myös sen, että omat arvoni ja sitä kautta edistämäni yrityskulttuuri ovat ajan mittaan muuttuneet. Elämän mittaan saatujen kokemusten ja elämäntapahtumien myötä arvot muuttuvat ja kehittyvät. Näin käy myös orgnisaatioissa. Mutta tämänhän organisaatiokulttuurin guru Edgar H. Schein kertoi jo ajat sitten.

arvot_2

kjuutin arvot

Minulle todella lähellä sydäntä ovat seuraavat työelämään liittyvät arvot:

Intohimoisesti, mutta ei liian tosissaan

– Kukaan ei pysty motivoimaan toista. Motivaatio syntyy ja kasvaa ihmisen sisällä. Mutta motivaation voi tapaa ulkoisesti. Tämän vuoksi johtamisen tehtävänä on poistaa motivoitumisen esteitä.

– Työ ei kuitenkaan saa olla liian vakavaa. Virheitä saa ja täytyy tehdä, jotta niistä voidaan oppia. Töissä tulee viihtyä. Positiivisuus on sallittua, eikä sitä tarvitse hävetä.

 

Vapaus ja luottamus

– Työaikaa ei ole. Kaikki intohimoisesti työhönsä suhtautuvat ovat haudanneet 8-16 välisen konttoriajan jo ajat sitten. Työn tulokset ovat niin helvetin paljon tärkeämpiä kuin työhön käytetty aika.

– Työntekijään täytyy luottaa. Uskon työnteon vapauteen niin paljon, etten haluaisi millään tavoin rajoittaa työntekijöiden tekemisiä. Jos työntekijään ei voi luottaa, hän ei ansaitse paikkaa organisaatiossa. Tällaisesta on päästävä eroon välittömästi.

– Alaisen tyydyttävä ehdotus on aina omaa täydellistä ehdotusta parempi. Harva asia tappaa yhtä varmasti motivaation kuin mikrojohtaminen. Jos alaisen toimintatapa on edes tyydyttävää, se on parempi kuin ohjeistaa häntä omalla erinomaisuudella.

 

arvot_4

 

Vastuu ja rohkeus

– Vapauden mukana tulee aina vastuu. Ensimmäisenä vastuu itsestä, sitten vastuu omasta ryhmästä, lopuksi vastuu koko yrityksestä.

– Kun henkilöstölle on annettu vastuu, heille tulee samalla antaa täydellinen työrauha toteuttaa tehtävät omien toimintatapojensa mukaisesti.

– Jokaiselle täytyy antaa mahdollisuus tehdä virheitä ja oppia. Johtajan tehtävän on toimia tukiverkkona nuoran alapuolella.

– Jokaisen täytyy uskaltaa tehdä virheitä ja kertoa oppimastaan toisille.

 

Asiakas on aina ykkönen
– Itsestään selvyys: olemme joka ikinen päivä vastuussa asiakkaalle, sillä he maksavat palkkamme.  Lisäarvon tuottaminen asiakkaalle täytyy olla aina päällimmäisenä mielessä. Voidaksemme menestyä, meidän täytyy ensin pitää huolta asiakkaistamme.

 

Työhyvinvointi
– Pystymme tuottamaan parhaimman lisäarvon asiakkaillemme silloin, kun me itse olemme tasapainoisia ja hyvinvoivia.
– Työ, perhe ja vapaa-aika. Tämän kolminaisuuden tasapaino korostuu.
– Jos työhyvinvointi ei ole huipussaan, organisaatio ei pysty menestymään. Työhyvinvointi on menestymisen edellytys ei seuraus.

 

@kjuuti:n arvot. Mitkä ovat sinun arvosi? Klikkaa ja Twiittaa

 

arvot_1

 

Oli kyseessä räjähdysmäinen kasvu, U-käännös tai kriisitilanne, arvot ovat ainoa ratkaiseva tekijä.

Ovatko yrityksesi arvot vain sanahelinää vai hengitättekö samaa kulttuuria? #johtaminen Klikkaa ja Twiittaa

Onko päämäärä keinoja tärkeämpää? Mitä olet valmis tekemään uskomiesi arvojen puolesta?

One thought on “Arvot ja kulttuuri syövät strategian alkupalana”
  1. Reijo Komsi 25.5.2016 on 07:40 Vastaa

    Erinomainen artikkeli, 100% täyttä asiaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

>> <<