kjuuti

Home / #johtaminen / Strategiana hyväntekeväisyys

Strategiana hyväntekeväisyys

     

Onko yritysten harjoittama hyväntekeväisyys yhteiskunnallisen vastuun kantamista vai kannattavaa liiketoimintaa?

Otan askeleen kohti hankalampia ja monimutkaisempia aiheita. Katsotaan, mitä siitä tulee.

Mitä saadaan, jos yhdistetään #hyväntekeväisyys #osakeyhtiölaki ja #strategia? #johtaminen Klikkaa ja Twiittaa

 

Osakeyhtiölaki

Aloitetaan sopan keittäminen osakeyhtiölakiin tutustumalla. Se onkin todella mielenkiintoinen laki, johon kannattaa tutustua!

Poimin sieltä kaksi kohtaa tarkempaan syyniin:

2 § Oikeushenkilöllisyys ja osakkeenomistajan rajoitettu vastuu

Osakeyhtiö on osakkeenomistajistaan erillinen oikeushenkilö, joka syntyy rekisteröimisellä.
Osakkeenomistajat eivät vastaa henkilökohtaisesti yhtiön velvoitteista. Yhtiöjärjestyksessä voidaan kuitenkin määrätä osakkeenomistajan velvollisuudesta suorittaa erityisiä maksuja yhtiölle.

[…]

5 § Toiminnan tarkoitus
Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Yrityksen osakkeenomistajat vapautetaan täysin vastuusta yrityksen teoista. Niin hyvistä kuin pahoista. Yritys on siis erillinen oikeushenkilö, jonka lähtökohtaisena tavoitteena on tavoitella hyötyjä ja voittoa osakkeenomistajilleen kaikkien muiden päämäärien edellä.

fund

Muutamia vuosia sitten vertasin tilannetta leikkisästi psykopatiaan. Siitäkin huolimatta, etten lääketieteen näkökulmasta ole millään tavoin pätevä sitä tekemään. Otan taas riskin ja puoskaroin: esimerkiksi leffoissa psykopaatti on suunnitelmallinen, suorastaan laskelmoiva, muita hyväksikäyttävä, narsistinen ja erityisesti omaa etuaan tavoitteleva.

Aivan kuten osakeyhtiönkin tulisi lain mukaan olla. Sehän kertoo, että yrityksen tulee olla omistajien etua tavoitteleva, suunnittelun strategian mukaan toimiva, välillä kylmähermoinenkin kovassa markkinäympäristössä toimiva voittaja. Ja mikä parasta, yrityksen omistajilla ei ole juridista vastuusta siitä.

Hieno esimerkki asiasta on Barrier Fund. Tämä sijoitusrahasto sijoittaa asiakkaidensa varoja aseteollisuuteen, uhkapeleihin, tupakkaan ja alkoholiin. Olipa globaali taloustilanne mikä tahansa, näitä hyödykkeitä menee aina.

Jos yrityksen strategisena tavoitteena on esimerkiksi kasvattaa markkinaosuutta, niin voiko sitäkin pitää näin sopivasti puoskaroiden ”psykopaattisena”? Markkinaosuuden kasvattaminenhan tarkoittaa jonkun toisen yrityksen markkinaosuuden heikkenemistä. Tällöin yritys tavoittelee omia päämääriään piittaamatta toisen yrityksen ja sen henkilöstön hyvinvoinnista.

Ja onhan se nyt nykypäivänä vanhanaikaista sanoa, että yrityksen tavoitteena on rahan tuottaminen ja omistaja-arvon kasvattaminen.

Kuinka yritykset yrittävät peitellä tätä arveluttavaa ja muodista jäänyttä, mutta lain vaatimaa tehtäväänsä? Hyväntekeväisyydellä!

charity

Hyväntekeväisyyttäkö?

Uskon sydämestäni, että maailmassa on paljon yksityishenkilöitä, jotka lahjoittavat huomattavan määrän omaa energiaansa ja maallista omaisuuttansa toisten ihmisten hyväksi. Myös muunkin kuin siitä saatavan hyvän omatunnon vuoksi.

Miksi yritykset lahjoittavat joululahjavaransa hyväntekeväisyyteen? #johtaminen Klikkaa ja Twiittaa

Mutta miten on osakeyhtiöiden laita? Tekevätkö yritykset hyväntekeväisyyttä epäitsekkäistä lähtökohdista? Vaikka lain mukaan yrityksen pitäisi lähtökohtaisesti tuottaa omistajilleen maksimaalista voittoa?

Erityisesti lääketeollisuudessa tehdään paljon hyväntekeväisyyttä. Se on mielenkiintoista, sillä esimerkiksi Hilmann & Keimin tekemän tutkimuksen mukaan pelkkä hyväntekeväisyystoiminta ei suoraan kasvata osakkeenomistajien arvoa. Mutta välillisesti kyllä.

Elämme verkostuneen yhteiskunnan aikakautta, jossa jokaista liikettämme seurataan ja tieto leviää 100 %:n varmuudella. Hyväntekeväisyys ja vastuullisuus omassa liiketoiminnassa tuottavat yritykselle sellaisia etuja, joita ilman sitä on vaikea ansaita. Esimerkiksi hyväntekeväisyyden avulla pönkitetty ja parannettu maine vaikuttaa positiivisesti niin työntekijöihin, asiakkaisiin kuin sijoittajiinkin.

Kuluttajat muodostavat oman identiteettinsä käyttämiensä tuotteiden ja palveluiden kautta. #johtaminen Klikkaa ja Twiittaa

Hyväntekeväisyyttä tekevän yrityksen on pakko olla hyvä. Sen tuotteita halutaan ostaa.

Päättelyketju on katkeamaton: Hyväntekeväisyys –> hyvä maine –> paremmat hinnat tuotteilla, matalammat kustannukset –> parempi kate –> yrityksen parempi tulos –> yrityksen osakkeiden suosio –> voittoa osakkeen omistajille –> osakeyhtiölain velvollisuuksien täyttäminen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

>> <<